tirsdag den 4. maj 2010

Når man går analog i forberedelsesfasen

Når vi laver præsentationer gør vi ofte det, at vi hænger alle vores slides op på et whiteboard eller ligger dem på et stort mødebord. Det giver et rigtig godt overblik over, hvordan de enkelte afsnit fylder, om der er flow i præsentationen.

Det er svært at få samme overblik på skærmen, så derfor er det stadig den bedste løsning at printe alle slides ud. Jeg plejer typisk at printe 3-6 slides på hvert A4-ark og så klippe dem ud bagefter. På den måde er det nemt at flytte rundt på de enkelte slides, hvis det ikke helt hænger sammen eller den røde tråd er lidt flosset.

Sådan så et mødebord ud hos os tidligere i dag, da jeg var ved at lægge sidste hånd til en præsentation på Handelshøjskolen i Aarhus, hvor jeg har fået lov til holde et indlæg om at lave præsentationer sammen med associeret professor Line B. Ramsing i forbindelse med deres karrierefestival.


Da jeg øvede præsentationen igennem havde jeg lagt mærke til, at der var nogle steder, hvor det hakkede i det og overgangene ikke helt fungerede. Da jeg fik lagt mine slides op, var det tydeligt, hvor der skulle flyttes lidt rundt og hvor der skulle ændres noget. Samtidig giver det også et overblik over, hvor ens slides måske er lidt tynde i det eller hvor der er for mange slides med tekst i træk eller data osv.

Efter et oar timer, var det på plads og så skal præsentationen bare øves igennem nogle gange mere, og så skulle alt være klart.

Men jeg må dog indrømme, at der er et stykke fra mine white boards og mødeborde til, hvad Duarte Design har hængende, når de giver deres work shop et lille serviceeftersyn.















Duarte Design bruger meget post-it noter, når de laver præsentationer, og det er vel smag og behag, hvad man foretrækker. Praktisk set har vi måske heller ikke forholdene til, at vi kan have en væg fyldt med post-its over længere tid, så det sætter sine begrænsninger. Men vi er i hvert fald også store tilhængere af at have et samlet overblik på en tavle eller et bord. Se i øvrigt også Duartes indlæg om Advanced Sticynoting.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar