onsdag den 26. januar 2011

Feedback efter præsentationen

Man skal elske feedback!

Man kan gøre meget forarbejde - det skal man gøre - men når man er færdig med sin præsentation, kan det nogle gange være svært at vide, hvordan det er gået og om publikum fik det optimale ud af det.

Personligt går jeg meget op i at forbedre mine svagheder. Både ved at se på, hvad andre gør, ved at øve og forberede mig, men også ved at evaluere. Derfor kan jeg rigtig godt lide feedback efter en præsentation.

Hvis man er heldig, så sender arrangøren et evalueringsskema ud, så man kan se, hvordan det er gået. Jeg læser dem altid med stor interesse. Ét er, hvordan man ligger på en typisk 5-punkts skala, noget andet er kommentarerne, der kommer ind.

Det er selvfølgeligt svært at gøre alle tilfredse, og man skal passe på med ikke at lægge for meget vægt på enkeltstående kommentarer, da det ikke er sikkert, at det er generelt gældende. Så tænk lidt over, hvad der står og om det giver mening og der kan være noget om det.

På baggrund af feedback har jeg netop rettet min handout til, da jeg skal give min præsentation "Død over Bullets" for alumner ved Aarhus School of Business igen. Der var nogle kommentarer, der gik igen efter de seneste arrangementer, og derfor har jeg taget det til mig og ændret i den.

Det kan være lidt træls at se på scoren, hvis man er bange for, at det er for negativt, men det må man leve med. Præsenterer man sammen med andre, så må man også leve med, at man bliver vurderet i forhold til dem og måske nogen, der er bedre end dig selv. Det er vilkårene, og kan man ikke lide det, så skal man sige nej.

Man skal også være opmærksom på, at man lige efter en præsentation typisk kun vil høre de positive kommentarer, da dem der ikke brød sig om det, vil lade det komme til udtryk i evalueringer efterfølgende. Ligeledes har sjællændere det med at gå mere til yderlighederne i skalaer end jyder (både i positiv og negativ retning). En lille pudsighed.

Jeg synes, at det er fedt at præsentere, og jeg har typisk et nognelunde indtryk af, om jeg har haft en dårlig dag. Det pudsige er, at man nogle gange får en bedre evaluering, end man troede og andre gange får man en dårligere. Det vigtigste er sådan set, at bruge sin feedback aktivt. Alt andet er respektløst for sit publikum.

Så hvis du ser mig præsentere en dag, så husk at give feedback. Den er værdsat og jeg lytter til den.

mandag den 17. januar 2011

Slideshare: 100 ting at holde øje med i 2011

Slideshare er stille og roligt ved at udvikle sig til en fantastisk database over præsentationer og ikke mindst et nyt medie. Flere og flere virksomheder er begyndt at ligge officielle præsentationer online, som brugere i ro og fred kan bladre igennem.

Kunsten er, at præsentationerne skal være designet til at fungere uden en fortæller, hvilket er stik modsat, hvordan slides normalt skal fungere. Det betyder, at der typisk er mere tekst på de enkelte slides på præsentationerne på Slideshare uden, at det dog gør noget.

Her er et interessant eksempel fra det globale reklamebureau JWT, som har lagt deres forudsigelser for 2011 til åben skue. Bemærk det ganske fine danske islæt i form af Bjarke Ingels (nr.12) og det nordiske køkken, hvor René Redzepi bliver fremhævet (nr.58).

onsdag den 5. januar 2011

Præsentationstrends

Slideshare har offentliggjort tidens trends indenfor præsentationer i deres årlige "Slideshare Zeitgeist".

Tallene stammer fra de præsentationer, der er blevet uploaded på Slideshare og der er mange sjove facts.

F.eks. bruger mænd flere slides end kvinder. Lidt overraskende har de bedste præsentationer 24 ord per slide. Den fact vil jeg i høj grad tilskrive, at mange præsentationer på Slideshare blivet lavet i et lidt anderledes format, så de kan fungere uden en præsentør. Dermed er der automatisk flere ord på, end der ville være i en "rigtig" præsentation.

Se alle facts i Slideshares præsentation her.


SlideShare Zeitgeist 2010
View more presentations from Rashmi Sinha.