tirsdag den 16. marts 2010

Mad Men: En perfekt pitch

En af de bedste dramaserier længe er Mad Men, som da også er blevet belønnet med tre Golden Globes i træk. Serien handler om reklamebranchen i 60'erne på en tid, hvor selv kreative gik i jakkesæt og man drak sjusser inden klokken var 12.

Det er sjovt at se, hvordan de forskellige pitches foregår i serien. En pitch et forsøg på at overtale en kunde om, at ens løsning er den bedste. Når man pitcher på en opgave, fremlægger man altså en løsning eller et foreslag, som man håber, at kunden bider på. I 60'erne havde man bare ikke Powerpoint og computere til at hjælpe sig. Så de kreative løsninger fremlægges ofte i serien med håndtegnede storyboards og skitser (det er faktisk heller ikke usædvanligt den dag i dag). Jeg kan personligt godt lide håndtegnede skitser og illustrationer. Det er som om, at det lokker tilhørerne til at lege med på visualiseringen og selv digte lidt videre på de ofte lidt simple tegninger. Dermed aktiveres de også mere og lytter dermed mere.

En af de mest berømte scener fra serien, er, hvor hovedpersonen Don Draper fremlægger sit bud på, hvordan Kodaks "Wheel" - en lysbilled fremviser - skal markedsføres. Den er for en sjælden gangs skyld uden illustrationer og er det er umiddelbart det nærmeste, man kommer en Powerpoint præsentation i serien, men det er i den grad en stærk anvendelse af visuelle hjælpemidler. Se videoen på dette link.
- Hvis bare alle pitches endte med, at kunden ringer fra receptionen og siger, at de har aflyst deres møder med konkurrenterne...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar