torsdag den 25. marts 2010

Vis dem du brænder for det

Hvis der er noget, jeg elsker at se på, så er det når personer brænder for det, de præsenterer. Når jeg snakker med folk om kropssprog, så siger jeg altid, at det ikke betyder så meget, hvis bare du går op i det, du præsenterer. Folk tilgiver meget, hvis du har passion og begejstring. Det vil smitte af og så betyder det ikke så meget, hvordan du står eller gestikulerer.

Et af de mere underholdende eksempler er Microsofts CEO Steve Ballmer. Der er talrige eksempler på Youtube, hvor man ser ham nærmest gå i ekstase i begejstring og entusiasme. Nogen vil nok mene, at det er for meget. Jeg synes, at det er underholdende og man må sige, at det giver manden karisma. Bare se her:



Det er nok de færreste, der bør lade sig inspirere af den stil, men det er blevet Ballmers trademark med årene og det giver ham noget kant.

Mindre kan også gøre det, så sørg for at tro på det, du præsenterer og vis din begejstring.

tirsdag den 16. marts 2010

Mad Men: En perfekt pitch

En af de bedste dramaserier længe er Mad Men, som da også er blevet belønnet med tre Golden Globes i træk. Serien handler om reklamebranchen i 60'erne på en tid, hvor selv kreative gik i jakkesæt og man drak sjusser inden klokken var 12.

Det er sjovt at se, hvordan de forskellige pitches foregår i serien. En pitch et forsøg på at overtale en kunde om, at ens løsning er den bedste. Når man pitcher på en opgave, fremlægger man altså en løsning eller et foreslag, som man håber, at kunden bider på. I 60'erne havde man bare ikke Powerpoint og computere til at hjælpe sig. Så de kreative løsninger fremlægges ofte i serien med håndtegnede storyboards og skitser (det er faktisk heller ikke usædvanligt den dag i dag). Jeg kan personligt godt lide håndtegnede skitser og illustrationer. Det er som om, at det lokker tilhørerne til at lege med på visualiseringen og selv digte lidt videre på de ofte lidt simple tegninger. Dermed aktiveres de også mere og lytter dermed mere.

En af de mest berømte scener fra serien, er, hvor hovedpersonen Don Draper fremlægger sit bud på, hvordan Kodaks "Wheel" - en lysbilled fremviser - skal markedsføres. Den er for en sjælden gangs skyld uden illustrationer og er det er umiddelbart det nærmeste, man kommer en Powerpoint præsentation i serien, men det er i den grad en stærk anvendelse af visuelle hjælpemidler. Se videoen på dette link.
- Hvis bare alle pitches endte med, at kunden ringer fra receptionen og siger, at de har aflyst deres møder med konkurrenterne...

tirsdag den 9. marts 2010

Er der grund til at bruge den røde prik?

For nyligt ledte jeg efter en ny 'klikker' til præsentationsbrug, da jeg står og mangler en. En klikker er i øvrigt absolut uundværlig i mine øjne, når man skal afholde præsentationer med Powerpoint eller Keynote. Det er ødelæggende, hvis man skal gå frem og tilbage for at klikke videre på computeren eller værre endnu: Står stille ved den i stedet. Indtil videre går det dog med lidt lånen frem og tilbage på arbejdspladsen, men det er jo ikke holdbart i længden. Vores standard på bureauet er en af Kensingtons modeller, som klarer arbejdet ganske fint.

Men jeg har i stedet set mig varm på denne model fra Keyspan.
En af fordelene ved den er, at man kan regulere lydstyrken på den ligesom den har en mute-knap (fordel hvis man ikke har slået lyden fra, og man modtager mails med lyd). Men en ulempe er knappen til den røde laser, som er placeret i bunden. Ikke det mest hensigtsmæssige sted, og det gav da også anledning til lidt overvejelse.

Jeg er dog endt med den konklusion, at hvis du bruger laseren meget, så er der noget galt med dine slides. For hvis du hele tiden skal bruge hjælpemidler til, at dit publikum kan se det vigtige på dine slides, så har du designet dem forkert. Det bør være åbenlyst, hvad der er vigtigt - det bør du have markeret.

Det er selvfølgeligt rart at have muligheden, men hvis man gør sit arbejde ordentligt, så gør det nok ikke så meget, at knappen sidder lidt upraktisk.