tirsdag den 18. august 2009

Powerpoint som fag?

I dag fandt jeg ud af, at man på Handelshøjskolen i Aarhus kan læse faget "IT - Powerpoint and personal presentations".

Fagbeskrivelsen er ret interessant, da den fra mit synspunkt er ret uambitiøs. Jeg har flere gange diskuteret emnet med gamle studiekolleger og alle er enige om, at der mangler undervisning i at lave præsentationer på Handelshøjskolen. Sagen er, at et flertal studerende (i hvert fald mit gæt) ender med at bruge præsentationsværktøjer i deres arbejde, men ingen er uddannede i at afholde dem. Det fører kun til udbredelsen af sygdommen "Death by Powerpoint."

Man lærer folk at tænke, analysere og beslutte, men ikke at præsentere og sælge.

Tilbage til fagbeskrivelsen: Mit problem med den er, at den er alt for teknisk orienteret. Nu har jeg ikke selv haft faget, så skal selvfølgeligt passe på med udtale mig for skråsikkert om undervisningen. Men det jeg frygter er, at man lærer folk at køre bil, ved at sætte dem ind i en bil, forklarer dem, hvordan man starter og skifter gear og herefter slipper dem fri. Dvs. uden den grundlæggende forståelse for regler og teori. Det må gå galt. Nu er det jo klassificeret som et IT fag, men det må simpelthen være en fejl, at præsentationsundervisning skal håndteres som værende et IT-fag. Min faglige erfaring siger, at i de bedste præsentationer foregår 50% af arbejdet væk fra computeren. I stedet burde man undervise i de andre dele af præsentationsarbejdet og lade de studerende lære softwaren selv. Den slags kommer alligevel naturligt, når man arbejder med programmerne. Det gør strukturen og opbygningen ikke.

Værre er det dog, at faget her kun henvender sig til de kommunikationsstuderende, hvilket afskærer de økonomistuderende fra faget.

Når man ser på de arbejdsopgaver, som kandidatstuderende ender med at udføre, så burde undervisning i præsentationer være en fast bestanddel af begge uddannelsesretningers pensum - og der kunne passende afsættes mere end tre undervisningsgange til det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar