fredag den 6. november 2009

Præsentationer i miljødebatten

Klimatopmødet der nærmer sig og den stigende debat om miljøproblemer, har betydet, at nettet er blevet oversvømmet med spændende præsentationer om klimaet.

I så alvorlig debat er det vigtigt at få sine pointer ud så klart og forståeligt som muligt. Nu er klimaet et taknemmeligt emne at præsentere, da det giver mulighed for at spille på det emotionelle og visuelle. Man får så at sige (og desværre) alle muligheder foræret til at lave en fantastisk og effektfuld præsentation.

Her er et par eksempler på, hvordan forskellige organisationer og personer præsenterer deres argumenter i miljødebatten. Inspireret af The Green Marketing Manifesto

Den kedelige - The Guardian 10:10

En person der bare snakker. Der bliver slynget tal ,procenter og eksempler ud, men der er ikke rigtig noget, der hænger fast. Der kræver rigtig meget af personen, hvis det skal virke. Det maksimale udbytte er, at man kan huske, at Franny Amstrong støtter klimaet, men gør det nogen forskel? Næppe.

Den Bedre - UN Seal the Deal

Gør også brug af personer, men de er flyttet ud i det, som emnet handler om: Naturen. Præsidenten for Maldiverne sidder endda i vandet og snakker om, at hans land kan blive opslugt. Det er da at gøre brug af eksemplets kraft.

Min favorit - 350.org

Jeg er lidt en fan af annimationer i præsentationer. Her går det ret stærkt, men det er gjort ret letforståeligt. Det sjove er, at man ikke rigtig ved, hvad 350 er, men at det tilsyneladende er vigtigt. Formålet med præsentationen er da også helt klart at skabe opmærksomhed omkring organisationen 350. Jeg må inddrømme, at jeg blev nysgerrig og endte inde på deres hjemmeside.

Den flotte - COP15 Raise your voice

Meget flot præsentation med fantastiske visuelle hjælpemidler. Den bidrager dog ikke rigtig med noget nyt, så man må nok nøjes med at sige, at den er flot lavet. Savner nu noget, der hænger fast eller overrasker.

Talsmanden - Al Gore

Akademikere kan sagtens diskutere hans påstande, men hans præsentationer de virker! Før og efter billeder er meget effektive, da vores hjerne har meget let ved at forstå forandringer, vi reagerer kraftigere på det, fordi vi er indrettet til at være opmærksomme på forandringer. Og så er Al Gore bare fantastisk til at præsentere sine argumenter - de følger præsentationen fuldstændigt og han er i fuld kontrol. Jeg er i sær begejstret for slutningen. Kan man gøre sit budskab mere tydeligt?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar