torsdag den 19. november 2009

Var det godt?

Hvornår evaluerer du dine præsentationer?

Det giver god mening at evaluere sig selv personligt lige umiddelbart efter, da det er der, man har sine handlinger i frisk erindring. Man ved ret præcist, hvornår man følte sig usikkert, og hvornår tingene ikke helt gik efter planen. Derfor er det rigtig godt lige at køre præsentationen mentalt igennem bagefter og finde ud af, hvor man skal forbedre sig.

Noget helt andet er, hvornår dine tilhørerer burde evaluere dig. For hvad var lige målet for din præsentation? Var det at inspirere folk? At lære dem noget? Forhåbentligt var det som minimum, at de huskede bare lidt af, hvad du sagde. Og hvornår skal man så spørge om det?

Hvis man spørger lige efter præsentationen, så er tilhørerne stadig varme, husker måske et par facts og har stadig indtrykket af dig som præsentør. Men er dette det rigtige tidspunkt? Det mener jeg ikke. Jeg har selv overværet Bill Clinton og Kofi Annan tale i Aarhus for et par år siden, og det var super inspirerende, men idag husker jeg faktisk kun en enkelt ting fra den aften. Det var da Bill Clinton kigger ud mod publikum og siger: "I have heard that there are a lot of students present tonight", hvilket medfører først et mindre udbrud fra de studerende bagerst i salen efterfulgt af lidt latter fra resten af publikum. Bill Clinton reagerer med følgende kommentar: "Don't worry up there. When I was at your age I was sitting in the back too."

En sjov impulsiv kommentar fra en af Verdens mest indflydelsesrige mænd, og alligevel er det dét, som jeg husker. Jeg husker måske også små brudstykker fra resten, men det er dén kommentar, der har brændt sig fast. Havde man spurgt mig lige efter, om jeg syntes, at det havde været godt og jeg fik noget ud af det, så havde jeg klart svaret ja. Men de formåede desværre ikke helt at flytte mig. Ikke så jeg mærker det i dag.

Så hvad er dit succeskriterium for din præsentation? Hvis du virkeligt vil flytte folk, så bør du måske vente med dit evalueringsskema i et par dage i stedet for at udlevere det lige efter, du er færdig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar