søndag den 29. november 2009

Viste du dit publikum mere end du ville?

Nogle gange kan man lidt uforvarende komme til at afsløre lidt for meget, når man skal afholde en præsentation.

Her kommer et par friske erfaringer, som resultat af god feedback fra en kollega og lidt egen reflektion.

Hvis du har lavet noter til dine slides, så husk at dit publikum kan se dem, når du sætter projektoren til. Problemet kan afhjælpes ved enten ikke at have noter på den første/sidste slide, have blank start/slut slide eller slå notefunktionen fra.

Det er nu også sjældent, at jeg har noter til start og slutslide, men det var nu tilfældet forleden, og da jeg skulle skifte fra en præsentation til en anden, kunne alle nå at få et glimt af noterne, da der blev skiftet. I dette tilfælde var der endda tale om manuskriptnoter dvs. der mere eller mindre ordret stod, hvad der skulle siges.

I onsdags benyttede jeg mig af Folkeuniversitetets muligheder for at blive lidt klogere på, hvad de kloge hoveder mener. I dette tilfælde var det den danske ledelsesgure professor Steen Hildebrandt, der skulle tale om ledelse. Hildebrandt er meget karismatisk som taler og så benytter han meget tavler i sine præsentationer. Det har sin styrke, hvis man kan benytte sig af det, og det kan han. Men inden hans præsentation begyndte var der tændt for en projektor og man kunne se skrivebordet på computeren. Jeg kan faktisk ikke huske, om han fik brugt den eller om det overhovedet var hans computer. Men jeg greb mig selv i at kigge på de forskellige ikoner og hvad der ellers lå på skrivebordet. Har du tænkt over, hvad der ligger på dit skrivebord?

I mit arbejde er der mange præsentationer for kunder, og man bør måske lige tage et kig på det inden. Der kan ligge nogle biblioteker, genveje eller dokumenter, der ikke rigtig kommer andre ved. En fjer kan let blive til fem høns og der skal vel bare et navngivent dokument til at skabe et rygte. Tænk over det næste gang, du kobler computeren til projektoren.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar