lørdag den 17. juli 2010

Greenpeace og Al Gore ved hvad der virker

Hvis man er i tvivl, om billeder, videoer og illustrationer virker, så kan man spørge Al Gore. Næsten hele hans argumentation i "En Ubekvem Sandhed" bygger på illustrerede pointer og før/efter fotos etc. Det er bare effektivt at vise tingene som de er, når man præsentere fremfor bare at fortælle om dem. 

Det ved mange NGO'er som f.eks. Greenpeace. Bare læs dette citat af Hanne Lyng Winter i BT:
"Det værste er, at man ved, at olien er her, og at den har nogle forfærdelige konsekvenser, men vi kan ikke se den, og der er ikke de der helt forfærdelige billeder, det kan sætte fokus på problemet."

Billeder rammer emotionelt og virker rigtig stærkt, når man kan bruge dem i præsentationer til at fortælle sin historie ud fra. Fra et reklamesynspunkt er det lidt mere komplekst, da flere argumenterer for, at hvis man bruger billeder til at give os skyldfølelse og dårlig samvittighed, så zapper folk bare væk og undgår reklamen. 

Jeg kan godt lide før/efter billeder, som har en meget stærk effekt. Prøv at se Al Gores brug af før/efter billeder ca. 2 minutter inde i dette klip:

Om han har ret eller ej i sine påstande, skal jeg ikke diskutere i denne blog, men måden han anvender billeder og video gør, at han rammer størstedelen af sit publikum effektivt og det er det vigtigste for ham og hans budskab. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar