onsdag den 28. juli 2010

Forbered en vindende præsentation

Lige for tiden er jeg i gang med bogen "Advertising Campaign Strategy" af Donald E. Parente.


Bogen burde være obligatorisk læsning for alle, der arbejder med kampagnestrategier, og den kommer vidt omkring og godt i dybden.

I kapitel 12 rundes præsentationer. For et reklamebureau er præsentationer et af de mest kritiske områder overhovedet. Hvordan en kampagne præsenteres kan have afgørende betydning for, om man får solgt idéen eller nej. Præsentationen kan gøre, at det ikke er den bedste løsning, der bliver valgt, men den der blev præsenteret bedst. Derfor lægger bureaufolk utroligt mange timer i udarbejdelsen af præsentationer, når et oplæg skal præsenteres.

I indledningen til kapitlet står der følgende:
"Presentations are serious buiness, but they are also performances - a kind of show. Winning presentations excite, enthuse, energize, and empower clients. The right presentation stirs the clients' interest and ramps up their intensity. It can give them the power to take action, and the confidence to move boldly with new ideas.  As intimidating presentations may be to beginners, they can be quite rewarding and intensely satisfying. However, many beginners spend 90% of their time doing research and 10% or less putting together the oral presentation. They are often dismayed when others who do less research win the account or get better grade. This happens because they underestimate the power of a good presentation."

Bedre kan det næsten ikke siges. I sær den sidste del får mig til at tænke på min tid som kandidatstuderende på Handelshøjskolen i Aarhus. Dagen før en eksamen har jeg en msn-korrespondance med en god ven, hvor jeg diskuterer nogle af de teorier, vi skal op i dagen efter. Jeg uddyber flere af dem for ham, da han er lidt på bagkant og ikke har haft så lang tid til at forberede sig. Men da vi får karakteren, får han 10 og jeg må nøjes med et 8 tal. Da vi snakkede om det, var det tydeligt, hvorfor han fik den højeste karakter: Hans besvarelse var langt mere struktureret og han præsenterede sine konklusioner langt bedre, end jeg havde gjort. Efter den oplevelse steg mit karakterniveau. Det kan godt være, at du har ret - men hvis de andre ikke kan se det, er det lige meget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar