torsdag den 12. august 2010

Visuelle præsentationer

Efter en udmattende Skanderborg Festival brugte jeg lidt af mandagen på at slappe af og se nogle præsentationer.

En af dem der fangede min opmærksomhed var Ken Kamlers præsentation om, hvordan det var at være eneste læge på Everest under en af de værste ulykker nogensinde.



En af de ting jeg rigtig godt kan lide ved Ken Kamlers præsentation er, at han kører præsentationen ret old school. Det kunne lige så godt være lysbilleder, han viste. Det er dog ikke en dårlig ting, da de meget visuelt bårne slides (ingen tekst) fremhæver hele historiefortællingen. Der er rigtig god sammenhæng i historiens fremdrift og de billeder, der bliver vist. Historie og billeder spiller rigtig godt sammen.

Præsentationen inspirerede mig til at justere et pitch for en potentiel kunde i dag. Old school tankegangen tiltalte mig, og da vi kun ville være tre i lokalet, var min første tanke at droppe Keynote til præsentationen. Jeg ville gerne have præsenteret ved hjælp af håndbårne slides, da det vil gøre historien mere intim og man vil kunne sidde tættere på kunden. Rent praktisk ville jeg have printet slides ud og klistret dem på sorte papstykker, som jeg så kunne gå igennem. Desværre røg ideen på noget så banalt som manglen på egnet pap. Det pap vi har på bureauet er så tykt, så jeg ville sidde med en større bog, hvilket ville være lidt klodset. I stedet måtte jeg lidt imod min grundtanke alligevel benytte Keynote.

Det er lidt anderledes at præsentere udelukkende med billeder. Af de ca. 30 slides jeg havde i dag, var der kun tekst på tre af dem. Præsentationen bliver automatisk mere historiefortælling og man har ikke nogen overskrifter eller tekst at støtte sig op ad. Det kan virke lidt skræmmende, men omvendt er man også lidt mere fri. Det er lidt svært, når man præsenterer en idé eller et oplæg, og det er nok mest passende, når man har en reel historie at fortælle.

Det er ikke sidste gang, jeg kommer til at eksperimentere med den slags præsentation. I det hele taget er det sundt at udfordre sig selv lidt en gang i mellem og prøve noget nyt. Ellers bliver man aldrig bedre og klogere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar