mandag den 8. november 2010

Hvis du kun har 8 minutter...

I fredags havde jeg den store fornøjelse at kigge forbi Startup Bootcamp i Videnshuset i København. Her sad 10 ambitiøse iværksættervirksomheder med hver deres idé. Den idé og hele deres forretningskoncept skal de præsentere for en lang række investorer, som forhåbentligt kan give dem den finansielle hjælp, de har brug for til at føre deres idé ud i livet.

Efter jeg gav et indlæg på lige omkring 45 minutters tid, var det tid til en gang frokost, og så skulle der øves. Formatet til investordagen er således, at hver virksomhed har 8 minutter til at pitche idéen på en scene foran investorerne. Efter endt session er der så mulighed for at snakke videre, hvis man har vækket lidt interesse. Det var disse korte præsentationer, der skulle øves, og jeg fik lov til at overvære dem og give lidt feedback på dem.

Niveauet var overraskende højt. Jeg havde ikke de helt store forventninger, da jeg havde fået at vide, at mange af deltagerne har IT-folk uden den store præsentationserfaring. Generelt var præsentationerne visuelt rigtig godt med, og der var tænkt over illustrationer og storyline. Enkelte havde forfaldet til at bruge clip-arts, som illustrationer, og lovede at finde på noget andet, men overordnet set var det en fornøjelse at overvære.

I toget senere på aftenen på vej hjem kunne jeg så reflektere lidt over, hvad jeg havde set. Jeg har tidligere arbejdet lidt med præsentationer for iværksættere. Der var udgangspunktet en lidt længere præsentation. Otte minutter er ikke lang tid, men til at vække interesse er det nok. Det kræver bare, at man er meget skarp på, hvad man præsentere.

Her er mine tre gode råd til, hvordan man pitcher sin idé på otte minutter:

1. Tænk på hvem det er, du præsenterer for.
Du præsenterer højst sandsynligt ikke for ligesindede, men for folk med en helt anden baggrund end din. Derfor skal du gøre dig mange tanker om, hvad det er for nogle mennesker, du præsenterer for, og hvad det er, de vil vide. Samtidig skal du også tænke over, om de har noget kendskab til det, du laver. Det nytter ikke meget, hvis din præsentation har masser af indforståede termer og fagudtryk, som udestående ikke forstår. Det er ikke dem, der har et problem, hvis de ikke forstår det, det er dig. For de er der ikke for din skyld; du skal overbevise dem, og derfor skal du bruge et sprog og ord, de forstår.

2. Forklar problemet
Dit produkt skal på en eller anden måde løse et problem, så du er nødt til at forklare, hvad problemet er, og hvordan dit produkt løser det. Det er ikke altid lige let, så det kræver meget tankearbejde. Først og fremmest skal man tydeligt kunne se, at der er et reelt problem. Derefter skal det så på en enkelt måde forklares, hvordan produktet løser dette problem. Kan du ikke på en simpel måde forklare, hvordan dit produkt løser problemet, så kan dine potentielle kunder nok heller ikke forstå det. Her skal man være virkelig skarp.

3. Hvad er forretningsmodellen?
Investorer vil tjene penge. De lytter kun til dig i håb om, at de kan forrente deres penge med nogle hundrede procent. Derfor er det ikke nok, at der er et problem, som dit produkt kan løse. Der er også nødt til at være et forretningspotentiale og en måde, man kan tjene penge på. Det er ikke nok, at der er mange potentielle brugere af et produkt, men de mange brugere skal også generere en hvis indtægt. Det var svagheden i et par af de præsentationer, jeg så, og det var også en del af den feedback de fik af de andre mentorer den dag. Det er måske ikke så underligt, for det er nok ikke her, de fleste iværksættere har deres primære fokus og spidskompetencer, men det er ikke desto mindre det, som investorerne kigger efter: Er det realistisk at tjene penge på det her?

Jeg kunne nok også nævne andre vigtige ting, som proof of concept, vigtigheden af at præsentationen ser gennemarbejdet ud, øve øve øve osv., men ovenstående var de tre ting, jeg bed mest mærke i.

Som nævnt var niveauet rigtigt højt, og det er nogle meget spændende virksomheder, der indgår i det lige så spændende projekt. Nu krydser jeg fingre for dem alle sammen og håber, at de får overbevist nok investorer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar