søndag den 21. november 2010

Øvelse gør mester

Vil du gerne være god til at præsentere?

Hvis ja, så har jeg her to gode råd til, hvordan du bliver bliver bedre.

1. Øve øve øve
Glem alt om at tage den 'på rutinen' eller lignende. Vil du give en god præsentation, så bliver du nødt til at øve den igennem flere gange. En grundregel hedder syv gange. Det kan være meget svært at finde tid til, men jeg har et personligt minimum på tre gange. Hvis du ikke øver præsentationen igennem, så kommer dine slides til at styre slagets gang (hvis du bruge slides) eller også bliver det noget hakkende og usammenhængende (hvis du ikke bruger slides). Og ja, det føles dumt de første gange, når man står i sin stue og taler for sig selv, men jeg kan berolige dig med, at det er den rigtige måde. Husk i øvrigt at have et glas vand eller lignende stående. Første gang jeg øvede en time lang præsentation igennem hjemme, var min hals helt tør efterfølgende, fordi jeg ikke havde tænkt over noget at drikke undervejs - det er også derfor, man skal have noget at drikke stående, når man præsentere.

2. Sig ja til alt
Én ting er at øve og lære en masse teori om at præsentere. En anden ting er at udmønte det i praksis. Det tager tid at føle sig naturligt tilpas foran et publikum. Jeg føler stadigvæk ikke, at jeg er tilfreds med mine leveringer, og arbejder stadig meget på at forbedre det. Derfor siger jeg også ja til så mange præsentationer som muligt. Vi får ofte besøg af forskellige studenterforeninger og lignende, der gerne vil vide noget om reklamebranchen, og det er ofte mig, der står for disse arrangementer. Grunden til, at jeg siger ja (på trods af en travl hverdag), er, at det giver øvelse og erfaring. I denne uge skal jeg give to præsentationer, som jeg frivilligt har sagt ja til, og jeg glæder mig. Både fordi jeg synes, at det er sjovt og fordi, jeg lærer noget hver gang, som kan ryge ned i den anden erfaring i rygsækken. Man lærer stille og roligt, hvad der kan gå galt, hvordan hvert lokale er forskelligt, hvordan man tager højde for de ting osv.

Det er måske ikke nogen genveje, jeg lister op her - men sådan er realiteterne. Det tager tid og du må bare se at komme ud og komme i gang. Find ud af, om du har noget spændende at sige, og kig så om i dit netværk, om der er nogen, det er relevant for. Det er sådan, jeg har fået flere af mine præsentationer i stand... når det nu ikke har været arbejdsrelateret. Og det er på den måde, jeg har fået meget af min erfaring.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar