onsdag den 28. juli 2010

Forbered en vindende præsentation

Lige for tiden er jeg i gang med bogen "Advertising Campaign Strategy" af Donald E. Parente.


Bogen burde være obligatorisk læsning for alle, der arbejder med kampagnestrategier, og den kommer vidt omkring og godt i dybden.

I kapitel 12 rundes præsentationer. For et reklamebureau er præsentationer et af de mest kritiske områder overhovedet. Hvordan en kampagne præsenteres kan have afgørende betydning for, om man får solgt idéen eller nej. Præsentationen kan gøre, at det ikke er den bedste løsning, der bliver valgt, men den der blev præsenteret bedst. Derfor lægger bureaufolk utroligt mange timer i udarbejdelsen af præsentationer, når et oplæg skal præsenteres.

I indledningen til kapitlet står der følgende:
"Presentations are serious buiness, but they are also performances - a kind of show. Winning presentations excite, enthuse, energize, and empower clients. The right presentation stirs the clients' interest and ramps up their intensity. It can give them the power to take action, and the confidence to move boldly with new ideas.  As intimidating presentations may be to beginners, they can be quite rewarding and intensely satisfying. However, many beginners spend 90% of their time doing research and 10% or less putting together the oral presentation. They are often dismayed when others who do less research win the account or get better grade. This happens because they underestimate the power of a good presentation."

Bedre kan det næsten ikke siges. I sær den sidste del får mig til at tænke på min tid som kandidatstuderende på Handelshøjskolen i Aarhus. Dagen før en eksamen har jeg en msn-korrespondance med en god ven, hvor jeg diskuterer nogle af de teorier, vi skal op i dagen efter. Jeg uddyber flere af dem for ham, da han er lidt på bagkant og ikke har haft så lang tid til at forberede sig. Men da vi får karakteren, får han 10 og jeg må nøjes med et 8 tal. Da vi snakkede om det, var det tydeligt, hvorfor han fik den højeste karakter: Hans besvarelse var langt mere struktureret og han præsenterede sine konklusioner langt bedre, end jeg havde gjort. Efter den oplevelse steg mit karakterniveau. Det kan godt være, at du har ret - men hvis de andre ikke kan se det, er det lige meget.

lørdag den 17. juli 2010

Greenpeace og Al Gore ved hvad der virker

Hvis man er i tvivl, om billeder, videoer og illustrationer virker, så kan man spørge Al Gore. Næsten hele hans argumentation i "En Ubekvem Sandhed" bygger på illustrerede pointer og før/efter fotos etc. Det er bare effektivt at vise tingene som de er, når man præsentere fremfor bare at fortælle om dem. 

Det ved mange NGO'er som f.eks. Greenpeace. Bare læs dette citat af Hanne Lyng Winter i BT:
"Det værste er, at man ved, at olien er her, og at den har nogle forfærdelige konsekvenser, men vi kan ikke se den, og der er ikke de der helt forfærdelige billeder, det kan sætte fokus på problemet."

Billeder rammer emotionelt og virker rigtig stærkt, når man kan bruge dem i præsentationer til at fortælle sin historie ud fra. Fra et reklamesynspunkt er det lidt mere komplekst, da flere argumenterer for, at hvis man bruger billeder til at give os skyldfølelse og dårlig samvittighed, så zapper folk bare væk og undgår reklamen. 

Jeg kan godt lide før/efter billeder, som har en meget stærk effekt. Prøv at se Al Gores brug af før/efter billeder ca. 2 minutter inde i dette klip:

Om han har ret eller ej i sine påstande, skal jeg ikke diskutere i denne blog, men måden han anvender billeder og video gør, at han rammer størstedelen af sit publikum effektivt og det er det vigtigste for ham og hans budskab. 

tirsdag den 13. juli 2010

En alternativ måde at skifte mellem slides

Nogen gange er det sundt lige at træde et skridt tilbage og lige se på, hvordan og hvorfor man gør ting på en bestemt måde. Det har den tidligere Global Consumer Planning Director for Nike og nuværende freelancer og blogger Russell Davies gjort i hans præsentation på en Lift konference for nyligt (se længere nede). Og når man er arbejder på et reklamebureau, så ved man, at når kreative arbejder med præsentationsværktøjer, så ser slutresultatet som regel meget anderledes ud, end når konsulenterne gør det. Således også i dette tilfælde, hvor tilgangen har været lidt anderledes.

Typisk bruger jeg en remote som den her til at komme frem og tilbage mellem mine slides. Klassisk med frem og tilbage knap, en lidt overflødig laserpointer (er det ikke tydeligt nok på din slide, hvad der er vigtigt?) og så muligheden for at skrue op og ned for lyden + det løse... så alligevel en del features.

Men Russell Davies vil væk fra illusionen om, at man styrer præsentationen "usynligt" og telepatisk gennem de mindre og mindre remotes, der findes. På hans blog diskuterer han sit synspunkt på Powerpoint præsentationer:

"We should be thinking of all the things we can to make ourselves more watchable. And, for me, one of those things, is to engage physically with our materials - our presentation, our slides. We should be performing PowerPoint not just showing it. You ought to be able to buy a PowerPoint Hero controller that gets you engaged the way a Guitar Hero controller does."

Tanken er interessant nok, og der er ikke noget i vejen med at udfordre den måde, der typisk præsenteres for. Mange gange kan det give ens præsentation et mindeværdigt præg, hvis man lige gør noget anderledes eller overrasker sit publikum.

Så han fik nogle venner fra designbureauet Thinker London til at lave den her remote:


En simpel anordning som skifter slide, når man trykker på den


Som han selv skriver om knappen:

"And it works as I'd imagined. It makes you want to thump it. You lift your hand and bang it down. So if you're stuck in droning mind-meld mode for a moment you're soon jolted out of it by the movement and physicality. And your audience is reminded that they're watching a physical being not just an avatar."

Interessant tanke, selv om jeg nu er sikker på, at publikum ikke glemmer, at de står overfor et levende menneske. Men tanken er nu spændende.

Se i øvrigt hele hans præsentation omkring lidt anderledes måde at interagere med internettet på her. Han har nogle sjove idéer til slides, man kan blive lidt inspireret af.


Watch live streaming video from liftconference at livestream.com

Eller se den via dette link

tirsdag den 6. juli 2010

VM Buzz illustreret. Hvilke lande bliver der talt mest om?

En af de fedeste hjemmesider på nettet, hvis man altså er til præsentationer og visualisering, er Department of Data Visualization. Udover et super cool navn har de også nogle fede cases.

De arbejder typisk med at visualisere statistik på en mere grafisk indbydende måde. Der er ikke tale om slides, der kan bruges til en præsentation, men mere om illustrationer der skal gøre data forståelige.

Her er et eksempel på, hvilke lande der bliver talt mest om på de sociale medier under VM. Læg mærke til, hvor mange forskellige parametre man kan sammenligne i modellen. Udover at England er det land, der bliver snakket mest om, så kan man se, at Argentina og Brasilien er de lande, hvor kommentarerne er mest positive. Mest bemærkelsesværdigt er måske mængden af positive kommentarer om Frankrig.


Generelt er der meget fokus på måling af buzz i de sociale medier i USA, hvor man efterhånden begynder at have nogle systemer på plads til at måle det. Problemet har bare været, hvordan man gør det håndgribeligt og sammenligneligt. Alt er målbart på nettet, men desværre står man ofte tilbage med et "Hurra, vi har et tal... øhm..." Kort sagt er det nemt at finde tal, men hvad er godt og i forhold til hvad?

Her sammenligner man seertal med buzz på de sociale medier.

Igen kombinerer modellen mange forskellige data, og den kræver måske lidt mere tid at forstå end en slide, men det er et andet medie og så gør det ikke så meget. For det tager ikke lang tid, så har intuitivt forstået, hvordan den skal afkodes, og så kan den hænge på kontoret eller i mødelokalet til diskussion.

Se også DoDV's blog, der også kommer med interessante observationer.