torsdag den 28. januar 2010

iPad og præsentationer

Man kan jo ikke have en blog uden at kommentere på iPad'en. Så derfor...

I mit daglige arbejde med præsentationer, så savner jeg en digital erstatning for mine håndnoter, der stadigvæk er den bedste måde at starte med, når man skal lave en præsentation. Jeg havde derfor håbet, at iPad'en ville byde på nogle nye måder at arbejde med "håndskrevne noter og slides. Jeg er lidt træt af at bruge så meget papir, når jeg starter på en præsentation og ville elske at arbejde mere digitalt på den måde.

Desværre skuffer den i første omgang. Hårdt sagt mener jeg, at denne præsentation af Keynote (Apple's svar på Powerpoint) er en fornærmelse mod folk:



Der er ikke noget "amazing" over det. Alt er set før i den "almindelige" Keynote.

Det pudsige var, at mange bloggere ikke forstod, hvorfor man brugte tid på at præsentere Keynote (og iWorks (a.k.a. Apple's Office) i deres præsentation. Men det er fordi, der er stort potentiale i iPad'en på netop dette område. Det er faktisk lidt pinligt, at mange bloggere ikke har bedre styr på, hvad Apple egentlig har af systemer og software, når de nu engang blogger om det.

Men de ting der bliver præsenteret kan jeg gøre hurtigere og nemmere på en "almindelig" Mac. Der bliver faktisk ikke præsenteret noget, man ikke kan i forvejen. Faktisk er det lidt kvalmende, når man kender teknikkerne bag en Steve Jobs/Apple præsentation.

Men der er stort potentiale i iPad'en, når det kommer til undervisning. Udover potentialet i at købe billige studiebøger digitalt, man kan skrive noter i og gemme for altid. For at være mere præcis, så ligger det potentielt geniale i iPad'en (i præsentationssammenhænge) helt præcis 0:50 inde i dette klip.



Det kræver godt nok den rette kontekst, men i undervisningssammenhænge kan jeg godt se det smarte i at skrive noter og arbejde på iPad'en foran en flok studerende, der følger med på den store skærm.

Men indtil videre savner jeg muligheden for at arbejde med håndskrevne noter eller et slags dynamisk whiteboard. Men det kan der jo komme en app, der kan løse.

Så fik vi også vendt iPad'en i denne blog. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar