mandag den 1. februar 2010

TEDx Copenhagen

Sidste år i november blev den første TEDx konference afholdt i København. X'et betyder, at der er tale om et uafhængigt arrangement, der afholdes under licens af TED, og derfor skal forskellige krav overholdes.

Jeg var meget begejstret, da jeg hørte nyheden, men arbejde forhindrede mig i selv at deltage i arrangementet. Så jeg måtte vente spændt på videoerne fra arrangementet.

Umiddelbart har jeg været ret skuffet over niveauet, nu hvor videoerne er kommet online. Flere præsentationer virker dårligt forberedte, teknikken/lyden kniber og præsentørerne virker meget uvante i rollen.

Min yndlingspræsentation er denne af Solana Larsen om Global Voices. Normalt er jeg ikke meget for, at man medbringer et manuskript, når man afholder en præsentation. Man bør have styr på historien. Men Solana har en spændende historie at fortælle, godt bakket op af hendes slides. Hendes præsentation viser, at det tydeligt kan mærkes på folk, når de præsenterer noget, de brænder for. Det giver ofte en charme, der gør små fejl meget let tilgivelige, fordi man er så nysgerrig efter at høre mere. Og så er hun ret velformuleret.



I modsætning til flere andre, overholder hun den ellers meget håndfaste regel om, at man har 18 minutter til sin præsentation. Det står endda nedfældet i de officielle TED Commandments:
 



Jeg er ret pjattet med ordlyden af det 10. bud: "Thou Shalt Not Steal the Time of Them that Follow Thee." Det er en kunstart at holde tiden, når man præsenterer, og derfor bør man også øve sin præsentation. De fleste anbefaler 7 gange - og øv den nu til ende, så det ikke kun er starten du har styr på.

En anden god præsentation er af brødrende David og Christopher Mikkelsen om Refugees United.


En af skuffelserne for mit vedkommende var Christan Stadils præsentation om Company Karma.

Hans slides er generelt ringe, han snakker alt for hurtigt, hans præsentation har ikke rigtig nogen logisk opbygning, og derfor har er til sidst slet ikke sikker på, hvad han snakkede om. Og så får han name droppet sine egne projekter alt for meget uden, at det rigtigt giver mening. Det starter faktisk helt skidt med, at hans bog udgør hans første slide. Man taler ikke på TED for at sælge bøger, men for at sprede idéer. Jeg havde ellers store forventninger til hans præsentation, men endte skuffet.

Så vidt jeg husker opløbet til TEDx Copenhagen sidste år, så var man ret sent ude, og det kan have smittet af på forløbet, da det ser ud til, at teknik, scene og optagelser har lidt under det. Jeg er stadig meget begejstret for, at nogen har grebet bolden og stablet et TEDx på benene i vores egen lille andedam. Flere er præsentationerne er da også ganske udmærket, og heldigvis har folk herhjemme noget på hjerte. Al begyndelse er svær, og derfor er der god grund til at håbe på en gentagelse i år. Jeg håber i hvert fald på det.

1 kommentar:

  1. Beklager, at videoerne starter samtidig. Kan desværre ikke slå det fra.
    Mvh
    David

    SvarSlet