onsdag den 21. april 2010

3 gode råd til mindeværdige præsentationer

En af de bedste bøger jeg læste sidste år, var "Made to Stick", som forklarede, hvorfor nogle historier blev husket og andre ikke. Jeg tænker ofte over bogens tips, når jeg arbejder med præsentationer og skal forsøge at forklare noget, så publikum fanger det.

På Garr Reynolds blog faldt jeg over et link til dette indslag fra en af bogens forfattere, hvor han kort giver tre gode råd til, hvordan du laver en bedre præsentation.


De tre gode råd er:
- Hold din præsentation simpel.
- Vis noget. Man behøver ikke bruge slides, og alternativt så visualiser dine pointer.
- Gør dit publikum nysgerrig efter at høre din pointe.

Især glemmer mange at holde deres præsentationer simple. Jeg har set flere præsentationer, hvor man med 7-8 bullets prøver at skrive alle fordelene ved sit produkt. Problemet er, at det bliver for diffust, og hvad er det egentlig fordelen ved produktet er? Er det bare lidt godt til forskellige ting, eller kan det virkelig noget genialt? Ofte er det endda en standard slide, der bliver brugt til standard præsentationer. Hvorfor ikke gøre den relevant for den enkelte kunde? Måske kan produktet rent faktisk løse et bestemt problem for kunden og så er det pludseligt langt mere relevant og spændende.

Venture kapitalisten Guy Kawasaki, der lytter til hundredevis af pitches hvert, år har skrevet bogen "The Art of the Start", der næsten er en bibel for iværksættere. I hans afsnit "The art of the pitch" mener han, at en pitch præsentation ikke bør bestå af mere end 10 slides. Det er, hvad der skal til for at overbevise ham. Få en teaser på bogen i pdf'en her.

Se hele indlægget fra Dan Heath på dette link.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar