tirsdag den 6. april 2010

En barnlig præsentation i topklasse

Den seneste måneds tid har jeg haft fingrene i to bøger, der hylder det kreative sind, der i sær findes i barnlige sjæle... og børn. Som man også siger: Den professionelle ser begrænsninger, amatøren ser muligheder. Og vi har det da også med at se begrænsninger og tænke, at det bare ikke kan lade sig gøre.

På den måde kan vi lære lidt af børn, der ikke har erfaringerne og ikke ved, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der ikke kan lade sig gøre. De ser med friske øjne og åbent sind.

Og derfor er denne præsentation af Adora Svitak da også utroligt charmerende.



Nu er Adora muligvis ikke en helt almindelig 12-årig, men hendes uimponerede tilgang til præsentationen er fantastisk. Og så er det jo dejligt forfriskende at få en opsang fra en lille pige. 


Hun bruger præsentationsværktøjet Prezi i sin præsentation, som jeg tidligere har diskuteret i dette indlæg. Nu kan jeg så se, at det kan fungere på en stor skærm foran et publikum, når det bliver brugt med nye øjne. Som præsentationsguruen Garr Reynolds også påpeger i hans kommentar til Adoras præsentation, så er hun ikke vokset op med Powerpoint og Keynote og slide-struktur. Hun ser på det med friske øjne, og så kan vi andre lære af det. Personligt ville jeg nu ønske, at man kunne kombinere de to ting. Jeg har tidligere eksperimenteret med overgange, der giver indtryk af, at slides hænger sammen på nogenlunde samme måde, som Adora bruger Prezi i denne præsentation. Det er nok i bund og grund Prezi's zoom-funktion, jeg er mist tvivlende overfor. 


Men det er inspirerende at se, hvordan det kan gøres... og at det bliver gjort. I takt med at nye værktøjer vinder frem og nye mennesker bruger dem, så må man lade sit sind og sine øjne være åbne og søge inspiration og lege, som et lille barn ville have gjort det. Kun på den måde bliver man ved med at forny sig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar