torsdag den 13. maj 2010

Hold øjnene åbne efter inspiration

Forleden holdte jeg en præsentation under karrierefestivalen på Handelshøjskolen i Aarhus, hvor jeg gav mine bud på, hvordan man laver gode præsentationer. Et af mine budskaber var, at når man præsenterer data, skal man fremhæve sine pointer og gøre det tydeligt, hvad der er vigtigt. Man skal prøve at sætte sig i modtageren/publikums sted og hjælpe dem med at se det samme som dig, og få dem til at se det, som du ser.

Alt dette har design at gøre. Udgangspunktet for dygtige designere er empati - forståelse for modtageren og brugeren. Og har man ikke det naturligt i sig, må man holde øjnene åbne for inspiration. Jeg kan i øvrigt anbefale bogen "A whole new mind" af Daniel Pink, hvis man vil have lidt hjælp til at tænke med den højre hjernehalvdel. Faktisk kan jeg næsten ikke anbefale den bog nok, da det er en af de bedste bøger, jeg har læst længe.

I jagten på inspiration og måske mest af ren nysgerrighed bladrede jeg oppositionens Fair Løsning rapport igennem for at se, hvordan politikere argumenterer og fremlægger deres synspunkter og data. Og det har været lidt en blandet læsning. Det skal dog siges, at jeg ikke har nærlæst rapporten, men bladret den igennem for at kigge på visualiseringerne og læse lidt hist og pist.



















I en graf som den her har man fremhævet Danmark fra de andre lande, hvilket fungerer ret godt. I en præsentation havde jeg nok ikke valgt alle landene, men i en rapport er det nok meget godt at få detaljerne med. I en præsentation bør man holde sig til hovedpointerne, og så lade detaljerne være i handouten eller rapporten.

Men længere nede i rapporten går det galt, som man kan se på nedenstående graf.



















Man har få sider inden set, at det er muligt at have farver i rapporten. Hvorfor man så ender med en helt umulig grad her, forstår jeg ikke. Det er desværre en typisk akademikerslide, hvor man tænker på skærmen, men ikke på papiret. Grafen så sikkert fin ud, da man lavede den i Excel, men man tænkte ikke på, hvordan kurverne ville stå ud på papir. Og så ender det med at blive uforståeligt for læseren. Arbejder du på en sort/hvid-printer, så husk at tænke over, hvordan farverne vil stå ud i forhold til hinanden.

Men tilbage til design og forståelse for brugeren. Nedenstående eksempel fra den underholdende blog boingboing er fantastisk, og man undrer sig over, at ingen har tænkt på det før.

















Sådan bør man designe låse... det vil nok gøre det nemmere, når man kommer hjem fra en bytur. Og det er den tankegang, man skal have med sig. Både når man udvikler produkter, men også når man laver præsentationer. Man kan også læse En Fair Løsning igennem, selv om det nok hører til i den mere kedelige form for inspiration.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar