mandag den 6. september 2010

Publikum og præsentør: Det kan du forvente som præsentør

Som nævnt i mit sidste indlæg, så bød sidste uge på adskillige præsentationer. Hvor jeg i sidste indlæg fokuserede på publikum, vil jeg denne gang tage udgangspunkt i præsentøren.

Er man ikke vant til at præsentere, kan man let blive distraheret af sit publikum og blive hylet lidt ud af den. Det har man bare sjældent grund til. Som altid, når det gælder præsentationer, så gælder det om at tage udgangspunkt i publikum. Her er tre ting, der kan være uhyggelig distraherende og irriterende, og samtidig er der tre grunde til, at du ikke bør lade det gå dig på, når du præsenterer:

1. Publikum kommer for sent
Man er lige kommet i gang og døren går op, og en person kommer listende ind (andre er helt kolde og prøver ikke engang at være diskrete) og forsøger at finde plads. Man kan let blive irriteret over at være blevet afbrudt, nu hvor man lige er begyndt, men det er der ingen grund til. Folk kan have alle mulige årsager til at komme for sent. Alt fra trafik, arbejde, vigtige telefonopkald mv. er sand at sige lovlige og fair undskyldninger for at komme for sent. Fokuser i stedet på, at personen alligevel tager sig tid til at møde op. Det kan endda være, at personen har fået en sms om, at der er en spændende præsentation i gang og er derfor mødt op (eksemplet er ikke engang et tænkt eksempel, men i et interview med Nancy Duarte, jeg læste forleden, nævnte hun en gang, hvor hun præsenterede og 5-10 minutter inde i præsentationen væltede det pludseligt ind med folk. Grunden var, at flere havde twittet om, at det var en spændende præsentation og så forlod folk de kedelige foredrag og gik i stedet til hendes). Du kan i øvrigt håndtere det på lidt forskellige måder. Du kan vælge at ignorere de for sent ankomne helt, hvilket vil være det rigtige ved større forsamlinger, hvor det kun er et fåtal, der bemærker det. Er der tale om et lidt mindre publikum og mere intime omgivelser, hvor alle alligevel er blevet forstyrrede, så kan man lige så godt sige "velkommen til" og eventuelt henvise til en plads, og så ellers vente til personen er kommet på plads. Herefter kan man så tage tråden op igen: "Nå, jeg kom til..." Der er ingen grund til at fortsætte, hvis alle alligevel er blevet afbrudt. Så tag tiden til at få ro på igen, og så kom videre.

2. Publikum laver andet end at høre efter
Velkommen til den digitale tidsalder. Vi er online altid og især et publikum bestående af forretningsfolk eller studerende... glem alt om 100% fokus fra alle tilhørere. Der kan være mange forskellige årsager til, at de ikke er helt fokuserede. Det kan være, at du runder en del af emnet, som de kender noget til, og derfor bruger de tiden på at tjekke mail eller lige ordne andet på to-do listen. Det kan også være, at de er så dedikerede til deres arbejde eller bare har et vigtigt projekt kørende, at de er nødt til at tjekke deres mails. Det kan også være, at de sms'er eller twitter, at det er en fed præsentation, så der kommer flere til (ønsketænkning, men det kan jo ske), og så kan det også være, at de tager noter. Og så er der også nogle,  der møder op for at blive inspirerede og bare lytter med et halv øre indtil der er noget, der fænger. Under alle omstændigheder skal du ignorere den støj og det fravær, der er. Folk er mødt op for at høre på dig, og det er det vigtigste. Hvis du gør det rigtig godt, kan det være, at de glemmer alt om deres små sideprojekter, men du kan lige så godt erkende, at sådan er det bare. Giv gas og gør dit bedste, og fokuser på dem, der følger aktivt med.

3. Publikum går før tid
Ok, hvis alle begynder at gå, så er der nok noget galt. Men begynder enkelte at gå før tid, så er det ikke alarmerende. Jeg kan selv huske nogle af de første gange, jeg afholdte præsentationer, at jeg blev lidt nervøs og usikker, når personer gik midt i det hele eller i afslutningen. Efterhånden har jeg dog erfaret, at folk sjældent går, fordi præsentationen er kedelig. Det sker da, men oftere er der mere praktiske årsager, som aftaler eller møder, man skal nå, eller børn der skal hentes. Nogle har bare en meget skarp bagkant, og må derfor liste afsted inden slut. Det bedste du kan gøre, er at ignorere det og fortsætte. Er det lidt mere intime og små forhold, kan man måske godt lige give et uformelt "farveller" med på vejen, hvis stemningen er til det, men ellers er der ikke nogen grund til at gøre et nummer ud af det. Folk er kommet for at høre på dig, og de hørte det meste - det skal du glæde dig over. Og da folk kan gå for tidligt, så er det også endnu en grund til at komme med din konklusion så tidligt som muligt.

Lad være med at tage alt, hvad publikum foretager sig personligt. De kan have mange grunde til at komme for sent, tjekke mail og sms undervejs og gå for tidligt. Fokuser på dem, der er der og lytter, og gør dit bedste - så kan det være, at dem, der kun er halvt til stede, også får noget ud af det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar