onsdag den 1. september 2010

Publikum og præsentør: Er du en god tilhører?

Indtil videre har denne uge budt på flere præsentationer: Mandag en kort briefing om e-handel af FDIH og tirsdag og onsdag har jeg været tilhører ved Innovation Lab's NEXT 2010 Food og Digital seminarer. De mange præsentationer har givet anledning til nogle tanker om publikum og præsentøren ved en præsentation.

Dette indlæg vil handle mine tanker om takt og tone for publikum ud fra mine betragtninger i denne uge.

Hvis du vil være en god tilhører, så kom til tiden. Det må være grundreglen. Nu er verden ikke så simpel, og man kan komme for sent - det er fair nok. Jeg forstår bare ikke nogle folks insisteren på at sidde forrest, når de kommer for sent og derved forstyrre stort set alt og alle i lokalet. Det er irriterende for alle i lokalet. Især i et trangt lokale, hvor der ikke er meget plads mellem stolerækkerne, kan det være ekstra trælst (på godt jysk).

Noget af det bedste ved præsentationer kan være den efterfølgende Q&A, hvor præsentøren kan uddybe nogle af sine pointer. Ved NEXT 2010 var der en del af publikum, der gik, inden denne session med alle indlægsholdere, og der undrer mig. For det var faktisk ganske interessant at høre dem svare på de betragtninger og idéer, som publikum havde fået under indlæggene. Præsentationerne er typisk meget forberedte og øvet igennem. I en Q&A session kan et godt spørgsmål give præsentøren mulighed for at give noget af den viden, han eller hun havde undladt i præsentationen. Nu var det hele desværre blevet lidt forsinket undervejs, så der var nok nogle, der havde travlt, men jeg kan kun anbefale, at man bliver til slut.

I dag sad jeg ved siden af en af indlægsholderne, der skal på senere på ugen. Der var fuld gang i mail på den bærbare computer og Twitter blev også opdateret et par gange. I starten undrede hendes fravær fra præsentationen mig lidt, men det fik mig til at tænke på en undersøgelse, jeg så for nylig. Den sagde, at 15% af amerikanere, der går til præsentationer, twitter under præsentationer - typisk pointer og betragtninger fra præsentationerne. Tendensen har ikke rigtig vist sig i samme grad i Danmark, selv om en del nok tjekker deres mails undervejs - især i større forsamlinger. Mit gæt er, at den amerikanske tendens vil brede sig til Danmark efterhånden, som vi bliver mere fortrolige med Twitter og de sociale medier. Måske mest hos de højfrekvente konferencegængere.  Samtidig var hun ivrig konferencegænger, og det forklarer nok, at hun brugte tiden på at multitaske. Jeg kunne i øvrigt ikke selv sige mig fri for lige at tjekke min mail et par gange undervejs.

Nu kan der være mange grunde til, at man kommer for sent, eller skal gå for tidligt. Det kan også være, at man venter på en vigtig mail eller at man gerne vil dele noget af det, man har hørt med sine venner på de sociale medier. Uanset hvad så vil jeg opfordre til, at man viser lidt hensyn og gør det diskret og prøver at undgå at forstyrre de andre. Ved du, at du skal gå tidligt, at find en yderlig plads. Kommer du for sent, så find den første og bedste plads. Skal du twitte eller maile, så slå lyden fra... jeg ville ønske, at jeg kunne skrive, at man skulle finde sig et lydløst tastatur, men det er nok lige at stramme den lidt. Og så sørg eller for at lytte, og deltage aktivt i præsentationen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar