mandag den 20. september 2010

Chris Anderson - sådan skal Prezi bruges

I sidste uge holdte jeg min præsentation "Død over bullets" i Aarhus for den jyske del af Moment Talent netværket. Et af spørgsmålene i den afsluttende Q&A session gik på min holdning til præsentationsprogrammet Prezi.

Jeg har tidligere kommenteret programmet i to indlæg her og her. Som man kan se, så er min holdning skiftet lidt mere over til det positive i løbet af et års tid, hvor der løbende er kommet flere gode eksempler på, hvordan man kan bruge programmet.

Det kræver stadig lidt omtanke at bruge programmet, og bruger man mange slides normalt, så skal man passe på. For overgange i Prezi er ikke hurtige klik, som i Powerpoint eller Keynote, men derimod zoomer man enten ind/ud eller også "slider" man til en side over til næste pointe. Derfor kan publikum blive vanvittigt forvirrede, hvis man skifter meget hurtigt mellem sine slides. Det er også lidt misvisende at kalde det slides i Prezi, da man som udgangspunkt arbejder på én enkelt stor slide.

Fordelen ved Prezi er til gengæld, at det er et fantastisk historiefortællingsværktøj. Man kan føre sit publikum igennem sine pointer og zoome ind, hvor man vil uddybe noget og den vej sikre, at publikum er med hele vejen. Det kræver et roligt tempo, hvor man ikke skifter for hurtigt, men det er ikke det store problem, hvis man har designet historien ordentligt.

Pudsigt nok kommenterede Garr Reynolds på PresentationZen på Chris Andersons seneste TED præsentation. Chris Anderson benytter netop Prezi i hans præsentation, og præsentationen er et rigtig godt eksempel på, hvordan man kan bruge Prezi.

Du kan se præsentation nedenfor eller på dette link.


Chris Anderson er moderator på TED. Så hans indledning er ganske underholdende giver et lille indtryk af, hvad der kræves at præsentere på det niveau. Lidt senere nævner han også, hvordan det kræver måneders forberedelse at koge sine pointer ned til en præsentation på 18 minutter.

Selve præsentationen kører i et roligt tempo, og man får demonstreret meget af det, som Prezi kan. Han starter med at vise nogle slides i forlængelse af hinanden, inden han zoomer ud til hans metafor - det store hjul drevet af tre faktorer.

Det er en anden måde at tænke og lave præsentationer end de typiske Keynote og Powerpoint præsentationer, men det er sundt at tænke lidt nyt og anderledes. Se præsentationen, hvis du vil have et indtryk af, hvad Prezi kan... og også bare for at høre Chris Anderson, der har en relevant og inspirerende pointe.

Her er hans præsentation i Prezi format:


Link til filen på Prezi.

4 kommentarer:

  1. Hvem kan undervise nysgerrige journalister i prezi?
    Jonas Thing

    SvarSlet
  2. Hej Jonas

    Så vidt jeg ved, findes der ingen kurser i Prezi her i landet. Men hjemmesiden har nogle ret gode instruktionsvideoer - både for begyndere og lettere avanceret. Du kan se dem på http://prezi.com/learn

    Dem havde jeg en del gavn af, da jeg prøvede det af en lang tid siden. Og så er det i øvrigt gratis :-)

    SvarSlet
  3. Nu er der kurser i Prezi - jeg har arbejdet med Prezi som præsentationsværktøj i et stykke tid.

    Og jeg har lige opdaget, at mange gerne vil tag en dag ud af kalenderen og blive kørende i Prezi. Så det tilbyder jeg - til en god pris: www.zfokus.dk

    I min erfaring er Prezi fantastisk - til nogle ting. Det bedste er, at det i sin form udfordrer mig i planlægningen, så jeg er nødt til at tænke i helheder og ikke i den lineære form, vi kender fra laaaange Power Pointshows

    SvarSlet
  4. Hej Christina

    Lyder spændende med kurser.

    Jeg deler din holdning om, at Prezi kan være fantastisk til nogle ting. Har set præsentationer i begge ender af skalaen.

    Det er lidt min opfattelse, at nogen bruger Prezi udelukkende fordi, at det er anderledes og så går det som regel mindre godt. Man går ofte hen og bliver rundtosset af alle zoom-effekterne. :-)

    Med venlig hilsen

    David

    SvarSlet