mandag den 21. december 2009

Danske Bank - Når man siger så meget, at man slet ikke siger noget

Det er muligt, at dette indlæg kommer til at befinde sig en smule ude i periferien af, hvad der normalt skrives om i denne blog. Ikke desto mindre synes jeg , at man kan drage paralleller til gode præsentationer.

Men mens jeg sidder og venter på flyet til Stockhom i Billunds lufthavn, kom jeg til at tænke på Danske Bank. I markedsføringskredse bliver Danske Bank diskuteret ret heftigt for tiden. Årsagen er ganske givet, at de stod forrest i køen, da der skulle deles prygl ud efter finanskrisen. I et Danmark hvor janteloven er udtryk for en kultur, hvor det er i orden at råbe højt, når det går godt, bare vi må sparke til dig, når det går skidt, så havde Danske Bank anbragt bagdelen i klaskehøjde så at sige. Altsammen på grund af et lille slogan, der lød: "Gør det du er bedst til, det gør vi."

De har siden forsøgt på flere forskellige måder at komme væk fra den negative omtale ved både at lade kunderne komme til orde, senere dukkede Straarup op på skærmen i egen person, og nu reklameres der både for en online beregner og et indblik i, hvordan de forskellige investingsafdelinger rundt om i verden trods alt, fandt frem til enkelte guldkorn. Nåh ja, så er der også de 23(!) tiltag, de har taget for at lave en bedre bank.

Kort sagt gør Danske Bank for øjeblikket forfærdelig mange ting, som du kommunikerer ud samtidig. Hvordan skal kunder og forbrugere holde rede i det?

Især de 23 tiltag synes jeg, bygger på en forkert præmis. Rationalet har sikket været at demonstrere, at man gør en hel masse for at gøre banken til en bedre bank. Problemet er bare, at mennesket ikke er indrettet til at kunne håndtere så mange informationer. Mennesket kan groft sagt håndtere syv stykker information ad gangen. Alt derover begynder at blive uoverskueligt og man mister overblikket og fokus. Så når Danske Bank viser 23 tiltag, så bliver det forvirrende.

Lad os lave et tankeeksperiment og forestille os, at vi skulle præsentere, hvad Danske Bank ville gøre for at blive en bedre bank. Ville vi line 23 tiltage op i bullets i en præsentation? Nej, vel? Det ville jo kede publikum, ligesom de fleste ville glemme det første tiltag, inden vi var kommet til nummer ti. Det pudsige ved deres tiltag er, at når de står så konkret, som de gør, så tænker man: "Hvorfor havde de ikke styr på det før?"

I præsentationer anbefaler jeg, at man højst har 3 punkter med i sin præsentation, altså på overordnet niveau. Vil du præsentere dit publikum for mere, så taber du dem. Det kræver prioritering og struktur, men sikrer overblik og en rød tråd. De teknikker der gælder for præsentationer, kan sagtens overføres til "almindelig" kommunikation. Er din historie eller dit budskab for sløret, så er der ingen, der forstår det.

Personligt tror jeg ikke på, at Straarup selv kan opremse alle 23 punkter på stående fod. Det er for abstrakt og uhåndgribeligt. Og efterhånden bliver man da også i tvivl om, hvad Danske Bank overhovedet er gode til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar