tirsdag den 22. juni 2010

Nej, du må ikke få min præsentation

... men du må få en handout.

Hvorfor er der for meget tekst på de fleste præsentationer?
Fordi man giver dem til publikum bagefter, og så vil den ikke give meget mening uden teksten. Dermed sætter man sig mellem to stole, da man har lavet en blanding mellem en handout og en præsentation.

En præsentation består af flere dele:
- Det der bliver set
- Det der bliver hørt
- Det man tager med

Slides har til formål at understøtte præsentørens formidling og hjælpe ham til at visualisere sine pointer og skabe en forbindelse til publikum. Det betyder også, at dine slides ikke bør give meget mening uden præsentøren. Hvis dit publikum kan klare sig med dine slides, så er der jo ærlig talt ikke grund til, at du er der.

Når jeg giver præsentationer, så har jeg typisk lavet en handout, der er beregnet til at blive delt ud. Den indeholder sjældent de samme slides, som i præsentationen, men kan godt indeholde flere af de samme elementer og billeder. De gange jeg har givet min præsentation "Død over bullets", har jeg samlet mine vigtigste pointer på en enkelt slides. Ved andre præsentationer har jeg taget udgangspunkt i de slides, jeg har brugt og så skaleret billedet ned, eller bare tilføjet den nødvendige tekst. Dog har jeg skåret i antallet af slides, så handouten ikke bliver for langt.

En handout er i bund og grund de noter, som publikum ellers selv ville have taget. Nogle gange er det dine egne noter. Har du gode visuelle slides og eksempler i din præsentation, så vil en god handout være langt bedre for publikum, når de efterfølgende vil genopfriske din præsentation. Det er ikke sikkert, at præsentationen kan gøre det, da de oftest ikke kan huske helt, hvad du sagde under præsentationen, men handouten vil minde dem om dine pointer.

Så hvis du laver en handout til dit publikum, så gør du både dig selv og dem en tjeneste. Din præsentation bliver bedre, og dit publikum får noget at tage med hjem. Det tager lidt ekstra tid at lave det, men det er tid godt givet ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar