onsdag den 2. juni 2010

ASB Årsfest - nu med video

Jeg nævnte i mit sidste indlæg Rasmus Brix's tale, da han skulle holde 'de studerendes tale' ved Handelshøjskolen i Aarhus' årsfest, som en ganske underholdende tale med gode indslag.

Nu er talen blevet lagt på nettet, så nu kan jeg dele den med jer her. Groft sagt består talen af tre dele:
1. Indflyv - hvor han så at sige taler sig varm og overstår det formelle, samt lægger temaet for talen
2. Indholdet - her forklarer han problemstillingen og de studerendes holdning ved brug af en analogi
3. Overraskelsen - ligesom analogien er ved at blive for meget, bliver fodboldtrøjerne bragt i spil

Overraskelsen med fodboldtrøjerne kalder man i præsentationssammenhænge for "watercooler moment" eller "STAR-moment" - noget folk kan huske og taler om bagefter. Det kan være svært at gøre ordentligt og undgå klichéer, men vellykket udført, så er det et fantastisk trick at hive ud af ærmet.

Her er hele Rasmus Brix's tale:


Jeg synes måske, at hans sætninger er lidt for korte (især i starten), hvilket får det til at virke en lille smule robotagtigt. Omvendt så gør det måske netop, at han undgår at snuble over ordene og taler meget rent. Det tager lang tid at blive rigtig god til at holde taler, og derfor er det også meget godt gående af Rasmus. Det var i hvert fald et af højdepunkterne ved årsfesten.

1 kommentar:

  1. Hej David
    Superspændende blog.
    Jeg vil gerne benytte udvalg materiale på "LederWiki.dk". Hvis det har interesse, kan du kontakte mig på admin@lederwiki.dk

    /Henrik

    SvarSlet