mandag den 7. juni 2010

Kunsten at pitche

For nyligt nævnte jeg Guy Kawasaki og hans iværksætterbibel i mit indlæg The Art of the Start. Hvis man en dag får brug for at pitche et projekt eller en forretningsidé for investorer, så bør man se nogle af de klip med ham, der ligger på Youtube. Han er super cool, inspirerende og hans råd er meget håndgribelige, og så ved han, hvad han snakker om.

Se f.eks. hans 10/20/30 regel, man ofte støder på.


Men der fndes også andre kilder. F.eks. faldt jeg over denne præsentation af David S. Rose for nyligt.


Godt nok snakker han vanvittigt hurtigt, og det kan være svært at følge med, men hans råd er ganske gode og han kommer godt omkring. Hans slides er måske ret grove i det og kunne finpudses lidt, men på den anden side så prøver han at holde fokus på sig selv, og det fungerer udmærket for ham. Man kan også sige, at han er i en position, hvor han ikke selv har noget på spil, men prøver at give nogle gode råd til andre. Og måske er denne slide lidt paradoksal:


Selv om den modsiger sig selv lidt, så er budskabet helt rigtigt.

Jeg har et par gange været inde over en præsentation til en pitch, hvor andre skulle sælge en teknologisk løsning. Et område der ligger et stykke fra at præsentere kreative løsninger, som vi arbejder mest med. I de tilfælde har jeg selv søgt inspiration og hjælp hos blandt andet Guy Kawasakis førnævnte bog. At pitche for investorer og potentielle samarbejdspartnere er en speciel øvelse. Så man må lytte til dem, der sidder på den anden side af bordet. Som f.eks. Guy Kawasaki og David S. Rose

Ingen kommentarer:

Send en kommentar