onsdag den 30. juni 2010

5 gode råd til præsentationer

Tidligere i dag sad jeg og prøvede at samle mine noter om præsentationer fra diverse kurser, bøger og foredrag.

Her er 5 gode råd fra Duarte Design:

1. Fortæl sandheden
2. Get to the point (det lyder bare bedre på engelsk)
3. Vælg det rigtige værktøj til opgaven
4. Fremhæv det, der er vigtigt
5. Hold det simpelt.

Man kan sige, at det er op til en selv, om man vil fortælle sandheden eller ej, men mon ikke man er en smule mere overbevisende, hvis man taler åbenhjerteligt og ærligt. Det er også nemmere at brænde for noget, man ærligt tror på.

Jeg plejer at anbefale, at ens pointe skal komme indenfor den første fjerdedel af præsentationen. Robert McKee skriver i biblen for manuskriptforfattere "Story", at hvis en films "inciting incident" ikke kommer indenfor de første 25 pct. af filmen, så begynder publikum enten at kede sig eller også bliver de forvirrede. Det samme gælder for præsentationer.

Selv om jeg ofte diskuterer slides, så er der ingen regel om, at en præsentation absolut skal bestå af en Powerpoint. "Tell me and I'll forget. Show me and I'll remember. Involve me and I'll understand" skulle Confusius efter sigende have sagt. Vis og involver publikum så meget, som forholdene tillader det. Jo mere håndgribelig du gør det, des mere vil de forstå det.

De fleste grafer og tabeller formår først og fremmest at forvirre publikum. Brug nogle ekstra minutter på at 'lakse' dine figurer, så det bliver lettere at forstå for publikum. Fremhæv den søjle eller de tal, du vil snakke om, så fokus er på det rette sted. Her er et eksempel, jeg bruger i min undervisning.

På grafen er man ikke i tvivl om, at det er tallet for Syddanmark, der er interessant. Fokus bliver automatisk lagt på Syddanmark, fordi søjlen skiller sig tydeligt ud.

Og der er vist ingen grund til at uddybe det sidste gode råd: Hold det nu simpelt - både for din egen og dit publikums skyld.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar